søndag 13. mars 2011

Søndag og det klør i fingrene...

Jeg tenker på hva jeg skal gjøre med kjøkkenet...
Kravene er klare;
  • Bør ikke være mye arbeid
  • Bør vær VELDIG billig (!!)
  • Bør ikke bli mindre slitesterkt
Enkelt, right...?

Vel, min konklusjon begynner å bli litt slik: Billigst å male litt selv. Ikke at maling og malekoster er gratis! Hele kjøkkenet kan ikke males, det blir et helvetes arbeid. Så, noen dører da kanskje... Og flisene... Hvilke dører blir minst utsatt for slitasje? De øverste...


Slik ser det ut nå...


Og denne skammelig dårlige illustrasjonen viser litt hva jeg tenker. Ser helt jævlig ut akkurat slik påtegna nå da, men dere skjønner tegning... (Hoho, yes, pun intended)



Tror kjøkkenet kommer til å få et helt anna uttrykk med litt spræk maling (ikke nødvendigvis den fargen som her her nå altså, farge er ikke tenkt så mye på). Jeg har troa... Damn, hadde jeg hadd malinga nå skulle jeg bare SATT I GANG!!

I dag skal forresten kjæresten lage VERDENS beste pizza til meg... Han er heeeelt vanvittig flink til å lage pizza, på steinplate og greier, tynn SPRØ bunn... *Sukk*

25 kommentarer:

skjerstad sa...

Så smart og fargelegge på bildet slik ;) Da ser man det jo så godt hvordan det blir . Du kan godt få fargen på vårt kjøkken : S0530-B50G . Bare hvis du vil ;)

Ha en fin søndag og kos deg med Pizza :)
klemmer fra Janne

Lidyll sa...

Kjenner meg så inmari godt igjen i det du skriver! jeg skal liksom alltid gjøre det "oss" med en gang vi bor et sted, koste hva det koste vil....*blunkesmil*..men så er man jo liksom ikke lagd av penger heller da....

hvis du først skal gjøre noe,tror jeg faktisk jeg hadde valgt å male hele kjøkkeninnredningen hos deg jeg...Vet det høres ut som en stor jobb, men det trenger ikke ta mer enn litt her og der i helgen.

Jeg tror jeg hadde valgt å holde meg til en nokså nøytral farge (vet det høres kjedelig ut...men...), kanskje en hvitt med noe brytning i...og så haadde jeg valgt knotter med litt farge for å gjøre det sprekere...skal du male flisene, kan du jo slå til med en farge der..ta igjen fargen i knottene feks...*smil*

I utgangspunktet vet jeg faktisk ikke om jeg hadde valgt male flisene her...tilfelle du angrer... hva med å lage noe som kan dekke over? Feks få kuttet til pleksiplater, og ha tapet eller dekorativt papir eller lignende limt på pleksiplaten...baksiden...?Da kan du bare fjerne platene om du blir lei...*blunkesmil*

Uansett...Lykke til! Gleder meg til å se hvordan det blir!

Ønsker dere en flott flott søndag!
Klem fra meg

Med et lekent sinn / With a playful mind sa...

Heia! God søndag til deg, håper pizzaen blir fantastisk! Kult å prøve seg frem med fargelegging på bilder før man setter i gang. Jeg har ikke vært så veldig flink til det, men slik får man en god indikasjon på hvordan det vil se ut FØR man setter igang med diverse.. Håper kløen gir seg etterhvert, kjenner godt til den og ofte ender det med et el 2 småprosjekter.. :D

Trefarge/brunt med mint,blått er flott...

Ha det godt så lenge, me bloggast!

Kaoskontroll sa...

Kjære deg, vær så snill og ikke mal de flotte flisene! Og noen av kjøkkendørene for den del. Nå har du et kjøkken som bidrar til verdiøkning i huset, men malte fliser er ikke så ekskusivt. Det er en nødløsning når man har stygge fliser. Og skal du male kjøkkenet bør hele males.
Nei, her forstår jeg ingenting! Tror du har fått en fiks ide om at kjøkkenet er stygt. Det er det ikke!

Jeg ville definitivt tenkt meg GODT om her.

Klem

gult hus i svingen sa...

kjøkkenet blir bra med maling ja:) Ville vel malt hele sulamitten jeg med det samme:)Går fort det, maler med dørene på, vettu:)
Pizza er søndagsmat hos oss ogsÅ:) God middag!

Klem fra Trine:)

Namaste (jeo74) sa...

Hoho, syns illustrasjonen blei dritbra eg :o)

Blir spennande å sjå resultatet!

Tøvsjur sa...

Hei på dæi!
Synes det ser ut som du har en veldig god plan der asså!
Glede mæi til å se når du har vært over med malepenselen:)
Kos dæi med verdens beste pizza i kveld da.
her skal det trenes:)
Klæm

Kaoskontroll sa...

Om det var sint og strengt... ja, da har du så tydelig ikke opplevd meg virkelig sint og streng. ;)

Det der var mer hoderystende sjokk. Flisene du har er stilige! Jeg har malt fliser før, og levd godt med det, men da malte jeg over STYGGE fliser. Så da ble det en forbedring. Her... nei, jeg kan ikke se at det blir en forbedring. Bare gå fra å se ordentlig ut til å se billig ut. At du ønsker å male kjøkkenet kan jeg forsåvidt forstå bedre, men det ser fort rotete ut med noe malt og noe ikke, så da ville jeg heller tatt meg tid til å male hele kjøkkenet... og la flisene være som de er. Men ja, det er ditt hus! For all del! ;)

Klem

Havfruen sa...

Tror det blir best om alt blir malt...? Men enig..det er en storjobb!! På trøndersk en skjitjobb!!
Skulle gjort noe med kjøkkenet selv....
Nyt kvelden med pizza...æ å vil ha....

Amalie sa...

Gå for å male alt! Knis :)
Nå er jo jeg sånn at jeg går for (altfor) store prosjekter når jeg begynner da...

Så hadde jeg nok malt kjøkkeninnredningen helt hvit og heller knallfarge på flisene, da de er lettere å male om igjen hvis du ikke skulle bli fornøyd, eller klar for ny farge ;)

Men det var jo verken en hurtig eller billig løsning... Knis :)

Ha en flott kommende uke, så er jeg spent på å se hva du kommer til å gjøre :)

Klem!

Bidle i sømrommet sa...

Mamma og de malte kjøkkenet sitt for en tid tilbake, og det er ganske slitesterkt altså. De har måttet flekke litt på noen få flekker i etterkant, men ikke mye. Nå maler jo vi vårt kjøkken, kan jo gi deg erfaringene videre når vi ser hvordan det går ;) Men hvis du skal gjøre noe som ikke er mye arbeid, må du IKKE male. Det er MYE arbeid. Kanskje hakket bedre for deg som ikke har så mørke skap at man må ha FIRE strøk... dån!

Åse Marit sa...

Oj, så spennede! Vi (les: min snille pappa og min gode mann!) mala kjøkkenet for eit og eit halvt år sidan. Brukte nokre dagar på det, men blei veldig fornøgd. Er kome nokre hakk no og må flikke over til sommeren igjen, men er fornøgd uansett. Trur det er lurt å bruke skikkelig slitestek maling! Vi brukte Sens fordi eg var gravid..kanskje oljemaling hadde vore bedre?!

Lykke til uansett!

Monica sa...

Jeg har også malt kjøkkenet, som du kanksje husker. Både flisene og inredningen. Mitt beste tips er å ta dørene av når du maler dem, det blir mye finere resultat og du kommer bedre til, pluss at det er jo bare å hekte dem av du trenger ikke skrue ned alt. Jeg ville malt hele kjøkkenet og ikke bare litt av det, litt mer jobb men mye bedre resultat. Flisene kan du jo ta tilslutt så kan du se om du vil ha dem slik eller male dem, å male dem er iallefall veldig fort gjort og det blir slitesterkt og fint, ingen hakk eller riper i mitt kjøkken foreløpig og nå er det snart ett år siden. klem Monica

Manuela - "Mrs Hardy" sa...

olala!
dette blir sikkert knall!
vi har malt plexiplate på baksiden og festet på veggen, kanskje en løsning?
lykke til med alt! :)

I en Eske sa...

Gleder meg til å se hvordan det blir når det er malt! Kjøkkenet er ikke så ulikt det jeg har i hvitt. Så du er heldig som har et kjøkken som kan males. Det jeg hadde før var ikke noe å ta vare på. Jeg satt i gang å reiv det ned med en gang jeg flytta inn... Jeg har sett at det går ann å levere inn kjøkkendører til spraylakkering, men jeg vet ikke om det er dyrt. Men det kan godt hende at det ikke er så mye dyrere enn å kjøpe maling+++

Klem klem=)

Anonym sa...

Hei.
Er enig med Kaoskontroll,du burde iallefall IKKE male flisene.
Hva med å prøve jernvitrol (gjør at treverket ser gammelt og slitt ut) eller beise med fargen rekved eller en annen grålig farge fra Jotuns beis/malekart.Beis er jo flott som grunning før du eventuelt maler kjøkkenet ditt.
Lykke til.

Klem f Ellen

Lidyll sa...

Hei søte du!

Jeg er skikkelig spent på hva dere lander på i forhold til kjøkkenet jeg altså,...*smil*

Vi malte hele kjøkkeninnredningen her hos oss i knøtteleiligheten. Kjøkkenet her er ikke byttet siden 60-tallet, så trengte uansett en liten "styling"...men vi har ikke giddet å kjøpe nytt kjøkken, siden vi skal flytte videre. Vi malte med olje-maling (rimelig blank så den er lett å vaske, men husker ikke om den het helblank eller hva)....Vi malte dørene mens de var på-bare passet på å maskere GODT under på benk, gulv osv...MEN; vi droppet male inni skapene-der har vi istedet lagt tynne plastplater i bunnen for å minimere slitasje på selve bruksflaten inni..men droppet resten...de er jo lukket for det meste...*blunkesmil*
vi kuttet litt hjørner for å bli fortere ferdig kan du si....*blunkesmil*

Gleder meg til å se hva dere gjør videre! Skjønner veldig godt tanken om at man vil gjøre det mer personlig og ha en stil som passer seg selv og familien bedre! Var derfor vi malte...*smil*

Ønsker deg en flott kveld!
Klem fra meg..igjen..;)

re:signert sa...

Så kule kulehjul på kassen under! Stilig. Du er ikke prosjektløs kan man si! Lykke til på kjøkkenet :-)

Signe

MøbelPøbel sa...

Jeg er midt opp i det samme..Skal jeg pirke på det gamle? Men vi BØR gjøre noe med kjøkkenet, for rørene fryser når gradestokken kryper under 0..Men det var de pengene da..hark..kommer ikke så langt med studielånet!
Hvis du har litt mer hvitt i malingen, og ikke fullt så turkis blir det KNALL!
Klem i bøtter og spann*

irina sa...

Velkommen etter !! hoohoo er det noe je er etter i etter det IKKE interiøt...elsker farger...men gult har aldri vært en av mine favoritter...det går ut på smak...
Og sltt å snakk så styggt om kjøkkenet ditt nå... det er ikke styggt i det hele tatt... det finnes mange som er MYYYYYYYYYYYYYYYYEEEEEEEEEE værre...ditt er faktisk fint :) men det er nå min smak....

Fargebarn/Husbygger i Klepp sa...

Joho dette virket som litt av en jobb. Glad det ikke er meg som skal til pers...hehe.
Men du er jo så flink så dette går jo sikkert kjempebra. HAr du vurdert å få frontene spraylakkert? er ikke sikkert det blir så dyrt.

irina sa...

Vet at du gjorde det shjøøøøø...vet også at jeg mener det...er det også. !! Akurat som du !! Vi interiørdamer som er rare er som regel det :)

irina sa...

Syns liksom du sarkastisk ut jeg ?? :)

Seksti delt på Fem sa...

Ojjj.... jeg hadde ikke turt å male det... det ser ut som et veldig "ordentlig" kjøkken i utgangspunktet, dumt å male det selv tror jeg. Jeg har malt mange typer innredning og med mang slags maling og tror det blir MYE jobb å få det pent. Tror jeg. Og flisene er jo kjempefine!

Dersom du bestemmer deg for å male skapene ville jeg fått dem spraymalt av noen som er proffe. Og hvis skapstammene er trefargede (ser sånn ut - eller er det bare dekkplater på sidene?) er det vanskelig å få det til å matche tror jeg...

Er du ute etter et litt lysere og lettere inntrykk? I såfall ville jeg heller prøvd å fjerne noen av dørene og style med servise, evt hylleborder og dekor på bakveggen av skapet. Det går også an å erstatte noen av underskap-dørene med forheng på gardinwire.

Hadde testet ut andre (reverserbare) løsninger før jeg hadde satt i gang med malerkosten, for hvis du maler og angrere er det lite å gjøre med det i etterkant...


Lykke til!

Seksti delt på Fem sa...

...og det går an å ta vekk lys-listene under overaskapene, skifte ut benkeplatene eller legge på folie på toppen i en annen farge (lettere å skifte ut benkeplatene seinere enn alle dørene). Bytt ut knottene med noen som ikke er så massive (hvite f.eks.), sjekke om det går an å ta vekk fot-listene for å få et letter inntrykk. Bytte ut de små trehyllene på enden (ved komfyrhetten) med noe mindre massivt...

Jeg tror det er mye du kan gjøre som ikke er så drastisk som å male. Og maler du må du vaske, pusse, grunne og hele pakka - ellers kommer du garantert til å ende opp med avskalling, tror jeg.

Mulig du kan alt dette allerede ;) Jeg blir bare litt ivrig fordi jeg tenker at maling fort kan bli et prosjekt som skjærer seg på ett eller annet tidspunkt.