lørdag 5. mars 2011

Dette trengte jeg! Og litt eggfakta!

Solglimt! Kunne nesten vært vårsol! Det er det dessverre ikke helt enda... Og dessuten varte det bare ca et kvarter...


Jeg skapte åpenbart litt bekymring med forrige innlegg, ang holdbarheten til egg!
Tenkte jeg skulle skrive noen ord om det jeg har funnet ut om temaet. Holdbarheten på egg her i Norge er LANG! Eneste grunnen til at datostemplingen er så kort er EØS-regler pga salmonella. Her i Norge har vi (til nå) ikke hatt salmonella i eggene. Dvs at eggen er gode flere måneder etter datostemplingen, om de ligger kalt. Når de ligger i romtemperatur så holder de seg riktignok kortere tid, men mye lengre enn de rekker å ligge i dette egg-spisende huset her. Jeg bruker bare en regel jeg har lest på at datostemplingen godt kan følges når egget ligger i romtemperatur, er jeg i tvil så kan jeg sjekke eggen  ved å legge det i vann. Flyter det så står jeg over. (Ikke at jeg har vært borti at det flyter ennå, som sagt, de blir ikke stående mange dagene) 
Nå ligger de heller ikke ute bare til pynt da, vi koker ofte egg når vi står opp om morgenen, og kalde egg er helt håpløse å beregne koketid på,  veldig ustabilt, tempererte egg er mye mer forutsigbare! :)

14 kommentarer:

Tovepia sa...

Takk for info..og eentlig hadde jeg vel hørt dette, hvis jeg tenker meg om:O)
Tror også de ikke sprekker så lett heller når de liger i romtemp..jeg orker aldri stikke hull...
Ha en eggende dag,klem;)

MarnyAlice♥Kalas Mystiske Hjørne sa...

Takk for at du delte dette☺
Har spurt etter svar på dette mange gangar, men ikkje fått ordentleg svar før no☺

Klem M♥

gult hus i svingen sa...

det samme leste jeg i en annonse i Adresseavisa for mange år siden:) mange har ikke trodd meg når jeg har sagt det...bra du er sannhetsvitne:)
Spiser mye egg vi også:)

Sol, sol kom igjen, solen er min beste venn...

Klem Trine:) Men no snør det bættre igjæn:)

elinAnita (eddaskreativiteter ) sa...

Flotters info:)Jeg spiser så masse egg at da kan jeg nok trygt ha de i eggekurven:)
klemklem og kos deg

Allis i Eventyrland sa...

Her er det strååålende sol i dag, og herregud så deilig det er! :)

Ellen Louise sa...

Takk for fakta!:D Jeg bor i Danmark og her er de mye strengere med egg siden det har vert salmonella her.. Skal kjøpe pastauriserte plommer eller hviter om man skal lage noe som ikke varmebehandles, feks en fromasj. Skal egentlig ikke spise bløtkokte egg eller speilegg siden de ikke blir gjennomvarmet nok..

Her er det også herlig sol i dag, som faktisk varmer veldig godt! Men litt kald vind. God lørdag til deg! :)

Frk lykkelig med farge sa...

Det er deilig at det er lysere ute nå. Her har solen strålet hele dagen, utrolig deilig blir fylt av energi.

Takk for info om eggene, greit å vite.

God helg.
Klem fra meg

Havfruen sa...

Herlig solglimt:))
Egg holder seg ja.....uten tvil:)
Nyt helga videre:)

Solrosa sa...

Har hørt det samme ja, men alltid fint med eggende tips! ;) Hehe, den var kanskje litt vel tørr...

Håper du har ei superfin helg! Jeg har vært på Stoff og stil i over to timer i dag med mamsen og kjøpt stoff til bebisklær og sengetøy! :D :D :D

I morgen blir det ryddings! Skal snart i gang med å gjøre helt om på soverommet, så da må det sorteres og kastes og ryddes først... Og så femmila på i bakgrunnen. Det blir fint!

God kveld og søndag!

Klem

Tøvsjur sa...

Hei på dæi!
Helrig med solglimt i hhuset. Her har sola vært frammme hele dagen, det e deilig!
TAkk for informasjon om egg. greit å vite:)
klæm til dæi

Fargebarn/Husbygger i Klepp sa...

Herlig med litt sol i hjemmet. Holdbarhetesstemplingen på egg har jeg aldri brydd meg om :)De holder seg jo så lenge.

Fauna design sa...

Egg holder seg leeeenge. Foreldrene mine har høner, så er litt selverklært eggekspert :-) Men det er jo slik med veldig mye mat at de setter holdbarhetsdatoen alt for tidlig.

Bestefaren til min venninne pleide å si når han så på best før datoen: "Best før ja, men god etter og!"

Project Vibes gate sa...

Foreldrene til mannen har høner og har alltid en kurv full av egg på kjøkkenbenken :=) yay til bloggere med katt ;)

Aslaug Marie sa...

Jeg har alltid syntes at den korte holdbarhetsdatoen på egg har vært skikkelig teit (FnyseEu!), men her om dagen kom vi over 12-pk økologiske egg til halv pris fordi de snart gikk ut, og det var jo intet mindre enn fantastisk, så dyre som de er i utgangspunktet :D

Små gleder.

Jeg slenger egga i en kasserolle kaldt vann, skrur på plata og setter timeren på ni minutter når det begynner å koke. Funker som fy, men så er det ikke livsnødvendig for meg at de blir perfekte da. Litt bløte er greit, FOR hardkokt har jeg aldri opplevd. Dessuten er de best stekt *babler* :)